.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
سایه بی مهری بر سر آسیابهای گلستان

آسیابهای قدیمی یا کارخانجات آرد در گلستان به دلیل بی مهریهای فراوان در حسرت تولید آرد بیشتر و صادرات این محصول مانده اند.

به گزارش مهر ، اکنون آسیابهای گلستان با یک سوم ظرفیت خود فعالیت دارند و سهمشان از صادرات آرد ناچیز است و چرخشان با حمایتهای کنونی و بالفعل نشدن تمامی ظرفیتها دیگر نمی چرخد و این آسیابهای مدرن برای بقاء و تدوام فعالیت نیازمند حمایت اصولی و همه جانبه هستند.

بهره گیری از یک سوم فعالیت کارخانجات آرد استان درحالی است که گلستان قطب تولید گندم در کشور بوده و درصد زیادی از گندم تولیدی استان به صورت خام از استان خارج می شود و در مناطق دیگر به آرد و دیگر فرآورده ها تبدیل می شود.

مشکلاتی نظیر پایین بودن درآمد، قدیمی بودن تجهیزات، ناچیز بودن یارانه حمایتی، ضعف در فرآیند صادرات و نبود صنایع تبدیلی و وابسته کارخانجات آرد استان را در معرض ورشکستگی قرار داده است.

این مشکلات درحالی است که مدرن ترین و به روز ترین تجهیزات جهان در برخی کارخانجات آرد گلستان وجود دارد و در صورت توجه این بخش می تواند علاوه بر اشتغالزایی به توسعه بخش کشاورزی منطقه و شمال کشور کمک زیادی کند.

اکنون سالانه 216 هزار تن آرد برای پخت نان در گلستان مصرف می شود و مصرف ماهانه آرد در استان 18 هزار تن و سرانه آرد به ازای هر نفر در سال 10 کیلو و 800 گرم است.

مسئول فنی کارخانه و مدیر کنترل کیفی کارخانه آرد زاهدی گرگان گفت: درحال حاضر سه نوع آرد شامل آرد نول با کمترین میزان سبوس، آرد ستاره با 18 درصد سبوس و آرد سبوس گرفته با 12 درصد سبوس در این کارخانه تولید می شود

سمیرا قاضی زاده افزود: تنها افزودنی به آرد، آهن و اسید فولیک است و این کارخانه دارای گواهینامه های بین المللی ایزو 9001 ایزو 22000 hacceb و در حال پیاده سازی ایزو 17025 نیز هست.

وی اظهار داشت: این کارخانه دارای قدمت طولانی و دو سیلوی فلزی 10 هزار و 200 تنی است و سیلوهای مکانیزه 25 هزار تن و سیلوهای بتنی هوایی دو هزار تن ظرفیت دارد.

وی خاطرنشان کرد: این سیلوها بوسیله سیستم کامپیوتری کنترل می شوند و گندمها نیز در انبار بصورت مکانیزه وارد و خارج می شوند که انبار مکانیزه 35 هزار تن ظرفیت دارد و در فصل گندم پر می شود.

به گفته قاضی زاده، گندمها را معمولا حدود یکسال و گاهی بیشتر با هوادهی مناسب می توان در انبار نگهداری کرد.

مسئول فنی کارخانه و مدیر کنترل کیفی کارخانه آرد زاهدی گرگان گفت: تکنولوژی استفاده شده در این کارخانه از شرکت مای سیلو ترکیه است و از بخشهای مختلفی مانند دستگاه های ورودی، بوجاری و آسیابانی یا آرد کردن گندم تشکیل شده است.

وی ظرفیت هر سیلوی آرد این کارخانه را بین 80 تا 100 تن اعلام کرد و گفت: شش سیلوی آرد که یکی مربوط به سبوس است در این کارخانه وجود دارد و 12 سیلوی بتنی گندم نیز برای نم زدن فعالیت دارد.

این تجهیزات و تشکیلات پیشرفته درحالیست که به دلیل حمایت نشدن و نبود برنامه مناسب برای صادرات، کارخانجات آرد استان دچار مشکلات عدیده ای هستند و مدیرعامل کارخانه آرد زاهدی گلستان در این زمینه معتقد است: استفاده نشدن از ظرفیت واقعی کارخانجات از مهمترین مشکلات فراروی این بخش است که باید با برنامه ریزی مناسب رفع شود.

موسی تمسکنی زاهدی افزود: اکنون یک سوم کارخانجات کشور در استانهای مازندران و گلستان وجود دارد و 28 کارخانه با سهمیه ماهیانه 16 هزار تن آرد در منطقه فعال است که از این تعداد پنج کارخانه در سطح کشور بهترین هستند.

وی اظهار داشت: سهمیه آرد کارخانجات استان در ماه 16 هزار تن است که در این ماه 13 هزار تن تعیین شد و این مقدار ظرف چهار روز تولید می شود و بقیه روزها را باید برای خود کار کنیم.

صادرات راه نجات کارخانجات آرد گلستان

تمسکنی یادآور شد: مشکل فقط با صادرات، حمایت دولت و سوبسید گذاشتن دولت برای صارات حل می شود تا بازار را از ترکیه که بزرگترین صادرکننده آرد در جهان است، بگیریم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر فیمت آرد 400 تومان است که 400 تومان هم برای صادرات باید بدهیم که این هزینه به صرفه نیست.

به گفته تمسکنی زاهدی، ظرفیت کارخانه آرد زاهدی 120 هزار تن است ولی اکنون سالانه 45 هزار تن نیز آرد نمی کنیم و کارخانجات با 30 تا 35 درصد ظرفیت فعالیت دارند.

مدیر کارخانه آرد زاهدی گلستان بیان داشت: مشکل اعتباری نداریم و بانکها، پول در اختیار ما قرار می دهند و باید برای توسعه این بخش مشکلات فراروی صادرات برطرف شود.

وی یادآور شد: ماشین آلات و وسایلی که در آزمایشگاه های کارخانجات استان است، از بهترین و مدرن ترین تجهیزات است ولی مشکلات همچنان ادامه دارد.

وی عنوان کرد: به جز پنج کارخانه، بقیه کارخانجات آرد استان دارای ماشین آلات قدیمی هستند و باید برای نوسازی و تجهیزات برنامه ریزی کرد و اعتبار گذاشت.

تمسکنی زاهدی صادرات آرد را چاره اساسی برای برون رفت از مشکلات موجود دانست و افزود: تا چهار سال پیش بازار صادرات آرد در دست ما بود، تا اینکه ترکیه بازار صادرات ایران را به نفع خود قبضه کرد.

مدیر کارخانه آرد زاهدی گلستان بیان داشت: از 28 کارخانه استان، تجهیزات پنج کارخانه آلمانی، پنج کارخانه ترک و روس و بقیه ماشینهای قدیمی هستند.

تمسکنی زاهدی عنوان کرد: درحال حاضر آرد نول و ستاره در کارخانجات استان تولید می شود که نول برای قنادیها، ماکارونی، کیک و کلوچه استفاده می شود و آرد ستاره برای نان فانتزی مصرف می شود.

عکس تزئینی است

کارخانجات آرد گلستان در معرض تعطیلی

نماینده مردم کردکوی و بندرگز در مجلس با انتقاد از بی‌توجهی به صنایع تبدیلی استان گفت: باتوجه به پیگیریهای مکرر، مشکلات همچنان باقی است و کارخانجات آرد استان با آن دسته و پنجه نرم می کنند و در حال ورشکستگی و تعطیلی هستند.

محمدجواد نظری افزود: در حال حاضر 80 درصد گندم استان گلستان به صورت خام از استان خارج می‌شود در صورتی که 30 کارخانه آرد در سطح استان داریم که هر یک با ظرفیت چهار تا 10 هزار تن در ماه می‌توانند گندم آرد کنند.

وی اظهار داشت: دستهای پنهانی در پس این قضیه وجود دارد تا کارخانجات آرد بین 300 تا هزار تن در ماه گندم آرد ‌کنند که این از نظر اقتصادی ضرر بسیار بزرگی را به دارایی‌های مملکت می‌زند و کارخانجات در حال ورشکستگی و تعطیلی هستند.

وی خاطرنشان کرد: سطح اشتغالزایی در کارخانجات آرد پایین آمده و به علت نداشتن درآمد، دست به کارهای خلاف قانون می‌زنند و من این مشکل را از جانب مسئولان استانی و کشوری می‌بینم.

نظری مهر عنوان کرد: از نظر تولید محصول گندم، رتبه اول و دوم کشوری هستیم و از وزارت بازرگانی می‌خواهم هرچه سریعتر به فکر چاره باشد.

استانداردسازی کارخانجات آرد، برنامه ریزی برای صادرات از مهمترین مواردی است که در رفع مشکلات فراروی این صنعت موثر است.

اکنون از 29 کارخانه آرد استان 22 واحد استانداردهای لازم را دریافت کردند و بقیه نیز درحال دریافت این استانداردها هستند.

کمبود سیلو برای نگهداری آرد و گندم نیز از دیگر مشکلات استان گلستان است و اکنون ظرفیت سیلوهای موجود در گلستان اعم از دولتی، درحال ساخت و کارخانجات استان بیش از 520 هزار تن است و گلستان با کمبود 300 هزار تنی سیلو روبروست.


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.089 seconds.